Какво би искал/а да потърсиш?

Panda Labs на WWF с визия за бъдещето на селата

Развитието на селските райони у нас през очите на младите хора

Програмата за иновации на WWF – Panda Labs изправи десетки млади хора у нас пред поредното нелеко, но твърде любопитно предизвикателство. Ентусиазирани ученици, студенти и работещи младежи от цялата страна на възраст между 15 и 25 години се включиха в хакатона „Бъдещето на селата“, където представиха своите идеи за развитие на селските райони в България.

Събитието се проведе в онлайн формат, а 12-те отбора разполагаха с по-малко от два дни, за да избистрят своите концепции и да излязат с нестандартни и алтернативни решения по наболели екологични казуси, свързани с устойчивото развитие на селата. Участниците бяха селектирани специално по няколко критерия, включително да проявяват интерес към науката, технологиите, иновациите или предприемачеството. Всички те демонстрираха завидни знания и богато въображение, което им помогна да предложат множество дръзки идеи за това как биха могли да изглеждат селата на бъдещето.

„Програмата Panda Labs търси следващото поколение иноватори и предприемачи, които създават устойчиви решения за преодоляване на съвременните екологични предизвикателства. В този смисъл хакатонът имаше за цел да послужи като импулс  за развитието на една изоставаща част от България – селата. Но целта не е просто да бъдат съживени, а това да се случи по начин, по който хората в тях да живеят по-добре и в хармония със заобикалящата ги природа“, сподели Виктория Табакова, координатор програма „Младежка ангажираност“ във WWF.

За да се представят още по-добре в тази нелека задача, участниците в хакатона получиха подкрепата на специалисти от света на бизнеса, науката и неправителствения сектор, които споделиха с тях полезна информация, ценен опит и успешни примери от практиката. Сред лекторите на събитието бяха и експерти от WWF, които представиха на младежите текущото състояние на селата, изложиха различни перспективи пред тяхното развитие и подчертаха предимствата на дизайн-мисленето при генерирането на иновативни идеи. С опит от практиката се включи и Kaufland България, чийто лектор представи успешни примери за устойчиво партньорство с българските земеделци като програмата за предварително изкупуване на продукцията от производители на плодове и зеленчуци.

В края на хакатона идеите бяха оценени от опитно жури на базата на три основни критерия: дали решават реални екологични проблеми, дали отговарят на зададените казуси, както и според степента им на иновативност и приложимост. Сред всичките достойни идеи все пак бяха отличени четири отбора победители. Това са:

•           Отбор „Визия за бъдеще“ с решението си за ремонт на пътищата до селата с използване на преработена пластмаса в полагания асфалт;
•           Отбор „BioLife“ с идея за съживяване и модернизиране на сгради „архитектурни призраци“ в селата, чрез използване на съвременни енергийни решения и екологични строителни методи;
•           Отбор „Sirius“ с предложение за разработване на сензор за защита на растения с вградена слънчева система, найлонов слой от рециклирани материали и изкуствен интелект;
•           TIL Innovations с идея за създаване на кутия с домашни и занаятчийски продукти, обобщаваща традициите, нравите и бита на български села.

Отборите „Визия за бъдеще“ и „BioLife“  продължават участието си в програмата Panda Labs и ще се включат в мастър клас, който ще се проведе през януари 2023 г. В рамките на този етап участниците ще доразвият своите идеи с помощта на лектори и ментори – предприемачи, бизнес лидери и доказани експерти – и ще се състезават за голямата награда: първоначален капитал в размер на 7 000 лв, с помощта на който отборът победител ще има шанс да трансформира идеята си в успешна бизнес инициатива.

В началото на ноември се състоя първият от двата тематични хакатона на Panda Labs, посветен на бъдещето на градовете, който излъчи свежи идеи за преодоляване на модерните екологични предизвикателства в урбанизираната среда.
 

Програмата Panda Labs се осъществява от WWF България с любезната подкрепа на Фондация „Америка за България“ и на Kaufland България.
Бъдещето на селата