Какво би искал/а да потърсиш?

Бъдещето на справедливия преход: какво мислят учителите? /ЧАСТ ПЪРВА/

Интервю с инж. Мария Христова, учител в Професионална гимназия Бобов дол

Справедливият преход във въгледобивните райони е една от най-важните мисии на WWF в България. Години наред екипи от специалисти работят неуморно в тази посока, но пътят от въглищната индустрия към технологиите, доставящи енергия от възобновяеми източници, е дълъг и труден. Сред големите предизвикателства тук е стремежът преходът да бъде едновременно екологичен, икономически изгоден и социален, така че да отвори нови работни места за заетите в сектора, като същевременно потребителите не бъдат ощетени с цената на енергията.

WWF винаги е вярвал в креативността и потенциала на младите хора.

Затова, в търсене на практични и новаторски решения за прилагане на справедливия преход, в процеса бяха въвлечени над 900 будни младежи от въгледобивните райони на Балканите. Те преминаха през поредица от обучения и хакатони, в резултат на които генерираха над 50 идеи за изход от въглищната индустрия и преход към възобновяеми енергийни източници. Така темата набра голяма популярност сред техните връстници. 



През последните няколко години експерти от WWF България, JA България, WWF Адриа-Сърбия, JA Македония и Eco-team (Черна гора) обединиха усилия чрез проекта PLAYJET, за да превърнат този интерес в практическа дейност от полза за обществото. Голямата цел на партньорите е да вдъхновят младежите от въгледобивните райони да потърсят иновативни и ефективни решения на наболели проблеми в родните им места.

След това попитахме техните учители в Бобов дол и Кюстендил дали има промяна в мисленето на учениците. В тази и следващата статия ще прочетете какво мислят учителите за начина, по който техните възпитаници възприемат темата за енергийния преход.
 

 

1. Какви знания или умения искате да предадете на вашите ученици за устойчивата енергия и околната среда?


Задачата ни се състои в това да дадем на подрастващото поколение повече знания за производството и ползването на енергията. Нашата цел е да убедим младежите в необходимостта от внимателното потребяване на енергийните ресурси по щадящ околната среда начин. Учениците трябва не само да могат да използват енергията рационално и ефективно, но и да научат на това хората около тях. Нашите възпитаници знаят, че увеличеното използване на възобновяеми енергийни източници намалява емисиите на въглероден диоксид и други замърсители, което спомага за подобряване на въздуха и опазване на околната среда, както и за по-доброто качество на живот.
 

2. Какво бихте казали на колеги, които искат да интегрират темата за справедливия енергиен преход в своето преподаване?


Това е напълно възможно и буди истински интерес сред учениците. За тях е предизвикателство да правят сравнение между алтернативните методи за производство на енергия. Любопитни са да учат как да използват пестеливо енергийните ресурси, а спестената енергия да послужи за производството на нова, което да намали замърсяването на околната среда.
 

3. Как виждате ролята на младите хора в справедливия енергиен преход?


Участието им ще зависи от това доколко са информирани за особеностите на този процес. Това е най-важното: да бъдат запознати с възможностите, които преходът им предоставя. Веднъж добили нужните знания, вярвам, че ще се включат в него активно и адекватно.
 

4. Как учениците реагират на теми, свързани със справедливия енергиен преход и устойчивото развитие?


С интерес. Нашият ученик Деян Ангелов беше активен участник в проекта на WWF България – Panda labs Junior for Just Transition. Блгодарение на това той разработи и спечели проект EUTeens4Green, съфинансиран от Европейския съюз  на стойност 10 000 евро. С негова помощ и с много ентусиазъм озеленихме двора на Професионалната гимназия в Бобов дол и обновихме къта за отдих и спорт на учениците. 

5. Как учениците могат да станат активни участници в местните инициативи за по-зелени и устойчиви градове?


Местните инициативи за по-зелени и устойчиви градове са от изключителна важност за включването на младите хора в гражданското общество. От 2019 г. нашето училище  работи в сътрудничество с организации от тази сфера като Greenpeace България, JA България и, разбира се, WWF България. Винаги се радваме да сме част от вашите инициативи, които правят средата ни по-приятна за живот.
 

6. Според Вас защо е важно сътрудничеството между училищата и организациите, които работят за устойчивото развитие?


Сътрудничеството между училищата и организациите, които работят за устойчивото развитие, представлява важна стъпка към устойчиво и екологично бъдеще. То предоставя възможности за интегриране на младежите в енергийния преход и показва как местните инициативи могат да имат глобално въздействие.  
 

7. Какви нагласи или идеи относно устойчивата енергия сте забелязали сред вашите ученици след участието им в PLAYJET?


Участието на учениците ни в проекта PLAYJET промени мисленето им за ползването на природните ресурси. Оттогава насам те се стараят да пестят енергия и търсят решения за устойчиво развитие, за намаляване на разходите, за подобряване на енергийната независимост и качеството на живот. Определено мислят в по-голяма дълбочина за своето устойчиво и екологично бъдеще.
 

 
© WWF
Г-жа Мария Христова и нейните ученици