Ролята на частния сектор в управлението на водните ресурси и в намаляването на негативното въздействие върху влажните зони беше в центъра на дебата на форума „Бизнес, води и влажни зони“, организирана паралелно с конференцията по повод на Рамсарската конвенция в Букурещ за страните, част от проекта за схеми за плащания за екосистемни услуги в Дунавския басейн. Фирмите все по-често смятат, че има криза с водните ресурси както по отношение на количество, така и на тяхното качество — нещо, което пряко засяга работата им. В резултат от това, фирми от различни сектори — от търговията на дребно до облеклата и от хранително-вкусова до добивната промишленост — започват да предприемат мерки за опазване на водите.
Фирмите все по-често смятат, че има криза с водните ресурси както по отношение на количество, така и на тяхното качество — нещо, което пряко засяга работата им. В резултат на това, фирми от различни сектори — от търговията на дребно до облеклата и от хранително-вкусова до добивната промишленост — започват да предприемат мерки за опазване на водите. Търсенето на информация за рисковете от недостиг на вода се увеличава и от инвеститори, банки и застрахователни дружества.
„Когато кризата на водните ресурси вече не е далечна реалност, а по-скоро феномен, който все повече се приближава до нас, в нея се включват всички — от физически лица до управляващите органи, неправителствените организации и корпорации, които търсят начини да определят начини за разработване на средносрочни и дългосрочни мерки“, споделя Magor Csibi, директор на WWF Румъния. „Би било погрешно да се вглеждаме единствено във фирмите като част от проблема, по-скоро ние трябва да им помогнем да станат част от решението. Този форум е стъпка в правилната посока“, казва Csibi.
Участници в събитието, организирано от WWF, Рамсарската конвенция и Международната комисия за опазване на река Дунав, изслушаха представители на Lafarge, The Coca-Cola Company, Danone, Procter & Gamble и General Electric — фирми, за които се счита, че имат добри практики по отношение на консумацията на вода и чиито устойчивите бизнес решения са били забелязани.
Сред темите в дневния ред бяха настоящи и бъдещи водни ресурси в Европа и басейна на река Дунав, по-специално последствията за частния сектор по отношение на рисковете, разходите, законодателство и репутацията, и не на последно място, идентифициране на партньори , които да продължат усилията за опазване на влажните зони.
Какъв е залогът за фирмите
„Някои от критичните фактори във веригата за доставки на Coca-Cola са физическото наличие на вода, засушавания, увеличаване на търсенето на безалкохолни напитки, изменението на климата, ограниченията, наложени от законодателството, и нагласата на обществото“, казва Ulrike Sapiro, директор „Корпоративната социална отговорност и околна среда“ на Coca-Cola Europe. „Стратегията, която беше разработена от Coca-Cola за справяне с тези проблеми, включва мерки, свързани със съставки, опаковки, производство, дистрибуция, охлаждане и рециклиране“, разказа Sapiro.
„Политиката на Lafarge е преди разширяване на съществуваща кариера или изграждане на нова да се извърши много строга оценка на въздействието върху околната среда и местната общност, включително хидроложка и геоложка оценка“, сподели Jim Rushworth, вицепрезидент по околната среда и обществените въпроси, кариерите , инертните материали и бетона в Lafarge.
„Компаниите имат много различни нива на ангажираност и действие, но все повече и повече средства се разпределят за проекти за управление на водите“, заяви Stuart Orr, началник по управление на водата към WWF International.