Panda Labs с нови идеи за бъдещето на храната ни | WWF

Panda Labs с нови идеи за бъдещето на храната ни



Posted on 20 April 2021
Panda Labs и бъдещето на храната, която консумираме
© WWF
Вторият хакатон от програмата за младежки иновации на WWF – Panda Labs завърши с четири отбора победители и десетки свежи идеи, които могат да променят „Бъдещето на храната“. Събитието се проведе онлайн на 16-18 април 2021 г. и в него се включиха 80 ученици и студенти на възраст между 15 и 25 години. Те преобърнаха представите на журито за това какви могат да бъдат границите на креативното мислене на поколението Z.

В началото лектори от света на бизнеса, науката и НПО сектора запознаха участниците със съвременните проблеми пред хранителната индустрия, сред които управлението на хранителните отпадъци, екологично производство на храни и т.н. След това участниците започнаха работа по отбори по метода дизайн мислене. Всеки отбор имаше възможността да избере един от трите реални казуса, предоставени от WWF Австрия, Kaufland България и Института за криобиология и хранителни технологии, а именно:
  • отглеждане на храна по устойчив за природата начин;
  • редуциране на хранителните отпадъци от домакинствата;
  • създаване на здравословна храна за забързано ежедневие или екстремни условия.
По време на интензивната си работа отборите получиха подкрепа от седем ментора-доброволци с богат професионален опит.

За краткото време, в което представиха своите идеи и прототипи, участниците успяха да впечатлят и затруднят опитното жури в състав: Ваня Божилова-Стоянова, Kaufland България; Елена Хаджисотирова, Фондация „Америка за България“; инж. Ангел Бъчваров, Техномеджикленд; Апостол Дянков, WWF България и JА; Байчо Георгиев, 9Academy, и Николай Солаков, Институт криобиология и хранителни иновации. Членовете на журито споделиха, че „емоциите, зарядът и желанието на всички участници са толкова заразителни, че заслужават да бъдат споделени“.

На финала бяха излъчени четири тийма победители с иновативни идеи за „Бъдещето на храната“:
  1. Отбор BioFoam с био-алтернативен пестицид, направен от коприва, чесън и други съставки, който отблъсква всички естествени вредители;
  2. Отбор М₃KD с план за създаването на бира с различни вкусове от остатъчен хляб, непродаден в магазини и пекарни;
  3. Отбор ZORK с лиофилизирани продукти за алпинисти, произведени от изкупена остатъчна храна от ресторанти;
  4. Отбор Fox Life с идея за хидропонна градина на балкона за чисто отглеждане на зеленчуци в градски условия + мобилно приложение за улесненото ѝ поддържане.
И четирите отбора получават правото на участие в следващото ниво на Panda Labs – мастъркласа “Бъдещето на храната“. Той започва с лекции още тази седмица, а в средата на май ще събере на живо в София всички участници, които ще имат възможността да посетят различни лаборатории и бизнес централи. В уикенда 15-16 май участниците ще представят своите завършени идеи с бизнес планове пред жури, след което ще бъде излъчен финалният победител. Той ще получи сумата от 10 000 лв. за създаване на стартъп и реален прототип на идеята си. 

Panda Labs e глобална иновационна платформа за решаване на някои от най-неотложните проблеми в световен мащаб в сътрудничество с влиятелни партньори от сферата на бизнеса, научните среди и неправителствения сектор. В България тя се провежда благодарение на подкрепата на Фондация „Америка за България“ и на Kaufland България – като част от устойчивата CSR политика на компанията под мотото „Действията носят промяната“.

В края на април ще стартира и платформата за кандидатстване за следващия семестър „Бъдещето на мобилността“, който ще се проведе през юни и юли тази година.

Повече информация за програмата Panda Labs можете да намерите тук.
Panda Labs и бъдещето на храната, която консумираме
© WWF Enlarge