The WWF is run at a local level by the following offices...
- WWF Global
- Adria
- Argentina
- Armenia
- AsiaPacific
- Australia
- Austria
- Azerbaijan
- Belgium
- Bhutan
- Bolivia
- Borneo
- Brazil
- Bulgaria
- Cambodia
- Cameroon
- Canada
- Caucasus
- Central African Republic
- Central America
- Chile
- China
- Colombia
- Croatia
- Democratic Republic of the Congo
- Denmark
- Ecuador
- European Policy Office
- Finland
Интервю с Донка Стоянова, старши учител в ЕГ „Д-р Петър Берон“, град Кюстендил

1. Какви знания или умения искате да предадете на вашите ученици за устойчивата енергия и околната среда?
Моята цел е да повиша знанията на учениците за справедливия преход на територията на област Кюстендил и общината. Дейностите, заложени в програмата на проекта PLAYJET, дават възможност да работя за задълбочаване на интереса на младите хора към околната среда и устойчивата енергия. Това е стъпка към повишаване на грамотността им и позволява да разберат както необходимостта от разумна и справедлива промяна, така и стремежа на човечеството към устойчиво развитие.
Работата в платформата, практическите упражнения, участията в хакатони, посещенията във ферми и места с екологичен бизнес, формират компетентности, които дават възможност на учениците да правят адекватни оценки, да вземат разумни решения и да решават актуални проблеми. Тези дейности ги учат да си взаимодействат качествено и ефективно с природата и помежду си, да се стремят да опазват биоразнообразието, да използват неизчерпаемата енергия на природата, активно да се ангажират и да подобряват начина си на живот. Всичко това променя модела на поведение на подрастващите, разширява екологичната им култура, насочва ги към екологосъобразни дейности, повишава предприемаческия им капацитет и ги подтиква към иновативни решения, насочени към промяна на средата, в която живеят.
2. Какво бихте казали на колеги, които искат да интегрират темата за справедливия енергиен преход в своето преподаване?
Препоръчвам на колегите смело да интегрират справедливия преход в учебното съдържание. Нека знаят, че тези теми имат отношение към света, в който живеем. Аз го правя в часовете по география и икономика и виждам, че учениците започват да разбират необходимостта от справедлива промяна там където живеят. Освен това вече дават и интересни предложения за нейното осъществяване.
3. Как виждате ролята на младите хора в справедливия енергиен преход?
Младите хора, които осъзнават необходимостта от справедливия преход, са изключително креативни и имат изключително оригинални предложения. За мен те ще бъдат двигателя на този преход.

4. Как учениците реагират на теми, свързани със справедливия енергиен преход и устойчивото развитие?
Приемат ги с интерес. Обичат да обсъждат и решават казуси, свързани с тези теми. Включват се активно в дискусии, а също и участват с желание в местни и национални инициативи.
5. Как учениците могат да станат активни участници в местните инициативи за по-зелени и устойчиви градове?
Обучението прави учениците по-уверени и ангажирани. Те вече са активни участници в много местни, регионални и национални инициативи: почистване коритото на река Струма и лесопарк „Хисарлъка“, дейности за разделно събиране на отпадъци, озеленяване на училищния двор, доброволна работа в еколагер, участие в заседания на Зеления съвет на общината, проучване на зелените политики на община Кюстендил, участие в национално състезание на ГБИТК на тема „Зелената политика на утре и как се разбира днес“, участие в младежка консултация на тема „Климат и околна среда“, участие в кръгла маса на тема „Реализиране на възможностите“ в община Кюстендил и др. Освен това участниците в проекта PLAYJET иницираха училищно състезание на тема „Кюстендил – зелен и умен град“. Сега събират иновативни предложения, които имат намерение да връчат на нашия кмет.

6. Според Вас защо е важно сътрудничеството между училищата и организациите, които работят за устойчивото развитие?
То дава възможност на учениците да бъдат съпричастни към промяната в обществото, засягаща икономически, социални и екологични аспекти. Позволява им да споделят своите виждания. Кара ги да се чувстват значими, че дават идеи за осъществяване на по-качествено управление на територията, на която живеят. Вдъхва им увереност, че тези организации ще помогнат на града и общината да тръгнат напред в развитието си. Засилва надеждата, че все повече млади хора ще остават да живеят в Кюстендил.
7. Какви нагласи или идеи относно устойчивата енергия сте забелязали сред вашите ученици след участието им в PLAYJET?
Нагласите на младежите към устойчивата енергия са положителни. Те смятат, че все по-активно трябва да се използва енергията на слънцето и вятъра. На мнение са, че соларни панели могат да се използват при уличното осветление в града и захранването на светофари. Смятат, че е добрe да се поставят повече панели по покривите на административни сгради, училища, детски градини, болници и др. Насочват вниманието към необходимостта от задълбочено изследване и на геотермалната енергия в района на Кюстендил, с която са свързани горещите минерални извори и множеството разломи.
Учениците са обезпокоени, че част от фотоволтаичните паркове в района се разполагат върху обработваеми земи. Относно ветровите генератори, те са на мнение, че е добре да са по билата на планините, но встрани от пътя на прелетните птици Виа Аристотелис, който следва долината на река Струма.
Отношението на учениците е резултат от разширените знания, формираните умения, засилената увереност и стремежа им да се ангажират в дейности, свързани със зелени иновации и предприемачество. Огромна заслуга за изграждането на тези нагласи и акумулирането на иновативни идеи имат JA Bulgaria и WWF, които дават възможност на учениците да участват в такъв интерактивен образователен формат.

© WWF
Г-жа Донка Стоянова с нейните възпитаници