Първо проучване на WWF на българските супермаркети

GPN 261100 / ©: WWF-Canon / Richard Stonehouse
Family supermarket shopping. A mother looks at spreads with her children. Many spreads and other food products are likely to contain or have been made using palm oil.
© WWF-Canon / Richard Stonehouse

Какви "зелени" продукти и практики предлагат търговските вериги

Специален доклад на WWF за България и Румъния
Международната природозащитна организация WWF извърши първото проучване доколко зелени продукти и практики предлагат 10-те най-големи вериги супермаркети, от които българите купуват хранителни и други бързооборотни стоки.

Методологията на проучването е разработена на базата на аналогично изследване, провеждано от WWF Швейцария от 2006 г. насам, което беше адаптирано за условията на пазарите в България и Румъния.

На българските вериги бяха изпратени анкетни карти с по 40 еднакви въпроса, по които да се измери доколко е устойчиво портфолиото от продукти.

В същото време "таен клиент" на WWF посети по един магазин на всяка една от десетте вериги през май и юни 2012 г. и попълни анкетна карта с 53 въпроса въз основа на видяното по време на обиколката.

За съжаление, нито една от 10-те вериги не върна попълнена анкетна карта.

Като цяло най-добре представилата се търговска верига не е достигнала дори една трета от максималния брой със своите 5,93 точки. При максимален брой точки 18 при оценяването на търговските вериги се получиха следните резултати:

1. ПИКАДИЛИ - 5,93
2. ФАНТАСТИКО - 5,74
3. КАРФУР - 5,53
4. ЛИДЛ - 4,83
5. КАУФЛАНД - 4,69
6. МЕТРО - 4,06 (реално 3,06, но получава 1 бонус точка заради големия брой хартиени продукти, сертифицирани по FSC)
7. БИЛА - 3,77
8. Т МАРКЕТ - 3,49
9. ЦБА - 2,94
10. ПЕНИ - 2,13


A mother buying pizzas with her children. Many pizzas and other baked food products are made with ... / ©: WWF-Canon / Richard Stonehouse
A mother buys pizzas with her children. Many pizzas and other baked food products are made with or contain palm oil. WWF documented a typical family day for a mother and her children in the UK. The day included making food, putting on cosmetics, applying sunscreen, cleaning the house, doing the laundry, and shopping at the supermarket. The presence of palm oil in many of the household products used, eaten, and purchased in the course of the day was surprising and pervasive.
© WWF-Canon / Richard Stonehouse
Ето и разбивката по видове стоки:

РИБА – ЗАМРАЗЕНА И КОНСЕРВИРАНА
Сравнява се какъв процент от предлаганите видове и марки риба имат сертификат за устойчиво рибовъдство. Ако повече от 10% от замразената и консервирана риба е със сертификат за устойчиво рибовъдство MSC, се дава максималният брой точки. Само в Лидл се предлагат и двата вида риба - замразена и консервирана, със сертификат за устойчиво рибовъдство MSC. Нито една друга верига не предлага MSC продукти.

КИСЕЛО И ПРЯСНО МЛЯКО
Разглеждат се отделно киселото и прясното мляко, като се отчита какъв процент от предлаганата продукция е със сертификат за органично производство. Тъй като на пазара има само 2-3 марки органично (био) мляко, този коефициент не е изчерпателен и отчита дали веригите дават въобще избор на клиентите си. Водеща верига е Фантастико с максимален брой точки, тъй като повече от 10% от предлагания асортимент е с екологичен сертификат (от 33 български продукта 4 вида са био). Следват с равен брой точки Пикадили, Карфур и Била.

ЯЙЦА
При яйцата основен критерий е какъв процент от предлаганите видове са органични или от свободно отглеждани кокошки. С максимален брой точки са Метро, Фантастико и Пикадили. Те се дават, когато повече от 10% от предлагания асортимент е с екологичен сертификат или от свободно отглеждани кокошки.

СЕЗОННИ ПЛОДОВЕ И ЗЕЛЕНЧУЦИ

Плодовете и зеленчуците са подбрани според това кои са най-често купуваните и дали тези продукти се отглеждат в България: ягоди, ябълки, картофи, зелена салата, лук (кромид и пресен), репички, моркови, домати, краставици.

Основният критерий е дали предлаганите плодове и зеленчуци са с местен произход или са от внос. Търговците могат да влияят от една страна на икономиката, като осигурят продажби за местното производство и така го стимулират. От друга страна така се намаляват вредните емисии и разходи, които транспортът от чужбина причинява.

При проучването стана ясно, че най-далечната страна, от която има внос в България на продукт, който може да се отглежда и у нас, е Еквадор, откъдето идва лук. На челните места са Карфур, Пикадили и Била.

ПЕРИЛНИ ПРЕПАРАТИ
Обект на изследването са само течните и прахообразните перилни препарати (без омекотители и т.н.). Максималният брой точки се дава, ако над 10% от общия брой предлагани продукти има сертификат за екологично производство. В Пикадили и Карфур има прахове за пране с европейския сертификат за екопродукция, а в Кауфланд и Фантастико се предлага марка, която също е с естествени съставки, но не носи етикета на EС за екопродукт.

ТОАЛЕТНА ХАРТИЯ И САЛФЕТКИ
Критерий е дали се предлагат продукти от рециклирана хартия (поне 50%) или от хартия, сертифицирана по FSC. Тоалетната хартия и салфетките са продукти за еднократна употреба, няма как да се рециклират и затова е ключово те да се произвеждат по устойчив начин. При тоалетните хартии с еднакъв брой точки са ЦБА, Т Маркет, Пени и Лидл, тъй като повече от 10% от общия брой предлагани марки тоалетна хартия са произведени от рециклирана хартия.

Само три търговски вериги продават салфетки, произведени устойчиво. Водещи са Кауфланд със собствена марка салфетки от 50% FSC и още една от рециклирана хартия. Метро получава бонус от 1 точка заради голямото количество салфетки със сертификата FSC (17 вида сертифицирани от общо 44). Т Маркет предлага един вид продукт.

НАЛИЧИЕ НА ЕКОЛОГИЧНИ ПРАКТИКИ
Оценява се дали веригата рекламира екологичните продукти (чрез обособени щандове, обучен персонал, насочващи табели), дали насърчава рециклирането (контейнери за батерии, торбички под наем и др.), дали рекламните брошури са отпечатани на рециклирана или FSC сертифицирана хартия, дали се предлага алтернатива на найлоновите торби и каква (максимален брой точки се дават, ако има и хартиени, и текстилни, като само в Пикадили и Фантастико има и от двата вида). Обособени щандове за биопродукти са разположени в Пикадили, Фантастико, Била, Кауфланд. В повечето вериги има контейнери за рециклиране на батерии, вкл. и в Пени и Т Маркет. Основно предизвикателство са рекламните брошури, които се печатат в значителни количества и на нерециклирана хартия.
The Bangala family from Brasov, Romania, show the variety of traditional chesses they make. All ... / ©: WWF DCP RO Archive
The Bangala family from Brasov, Romania, show the variety of traditional chesses they make. All their products are “tradition” certified, meaning that they are made according to traditional recipes. The raw material comes from their own cows and sheep.
© WWF DCP RO Archive
СИТУАЦИЯТА В РУМЪНИЯ

WWF направи и проучване на екологичните показатели на пазара на дребно на бързооборотни стоки в Румъния - 30% от плодовете и зеленчуците в най-големите магазини в Румъния са вносни, а при млякото процентът достига 50.

Нито една от 10-те вериги, анализирани в изследването на WWF, не успява да получи и половината от максималния брой възможни точки. Най-висок процент от общата оценка получава Мега Имаж (част от Делез, която притежава Пикадили в България) (42,92%), следвана от Била (39,11%) и Лидл (33,63%).

Търговията с яйца изглежда най-зелена, млякото получава средна оценка, а плодовете и зеленчуците, рибата, перилните препарати и хартиените продукти печелят червен картон.

Нито една от 10-те големи вериги супермаркети в Румъния не продава плодове или зеленчуци от местни биологични производители. Само три от 10 търговци на дребно продават замразени или консервирани риби сертифицирани по MSC риба и само два предлагат сертифицирани биологични перилни препарати.